Lipoedeem herkennen? Dat doe je zo!

Bij lipoedeem is het vetweefsel ongelijkmatig verdeeld over het lichaam. De aandoening is nog vrij onbekend en wordt vaak verward met obesitas of cellulite. Maar hoe herken je deze aandoening? Dat vertellen we je in deze blog.

Wat is lipoedeem?

Lipoedeem is een aandoening waarbij er een zwelling ontstaat van het onderhuidse vetweefsel, waardoor het volume toeneemt. Door deze aandoening ontstaan er plaatselijke vetophopingen op bijvoorbeeld heupen, dijen, onderbenen, de binnenkant van de knieën of de armen. Deze vetophopingen kunnen pijnklachten geven en de benen kunnen snel vermoeid raken. De letterlijke betekenis van lipoedeem is ‘vetzwelling’, het staat ook wel bekend als pijnlijk ‘vetsyndroom’.

De precieze oorzaak van lipoedeem wordt nog steeds onderzocht. Factoren als erfelijke aanleg, hormoonhuishouding, afwijkende bloedvaten en lymfevaatjes spelen hierbij zeker een rol.

Lees hier meer over de symptomen en behandeling van lipoedeem.

Hoe herken je lipoedeem?

De aandoening lipoedeem wordt vaak verward met obesitas of cellulite. Je kunt lipoedeem herkennen door overtollig vet en de afwijkende verdeling van het vet. Meestal vindt het plaats in de heupen en dijen. Door deze afwijkende vetverdeling ontstaat er een wanverhouding tussen de onderste ledematen en het bovenlichaam. Hierdoor kunnen de kledingmaten van het boven en onderlichaam wel met twee of drie maten verschillen.

Er zijn een aantal gevoels- en uiterlijke lipoedeem symptomen waaraan je de aandoening kunt herkennen.  Zo kan het zorgen voor een zwaar en pijnlijk gevoel in de benen, gewichtsproblemen zonder dat hier een specifieke oorzaak aan kan worden gegeven, een schurende huid tijdens het lopen en u kunt een koud gevoel in de onderbenen, enkels en voeten ervaren.

Er zijn een aantal uiterlijke symptomen welke kunnen duiden op lipoedeem. Voorbeelden hiervan zijn het snel krijgen van blauwe plekken, cellulitis, geen zwelling bij handen en voeten en grote verschillen in kledingmaat van het boven en onderlichaam.

Lipoedeem professioneel behandelen?

Bovenstaande voorbeelden helpen je bij het herkennen van lipoedeem. Herken je jezelf in bovenstaande symptomen? Dan kan het dat je last hebt van de aandoening lipoedeem. Quadrivas Clinic Anita Davidson kan je helpen bij het behandelen van lipoedeem. Meer weten over de behandeling en genezing van lipoedeem? Schroom niet om contact op te nemen, wij staan je graag te woord.